Baťov kanál - rozhľadňa
Baťov kanál v Skalici je jednou z turistických atrakcií regiónu Záhorie, pričom jeho návšteva zanechá v každom návštevníkovi dobrý a príjemný dojem. Plavbu loďou v krásnom prírodnom prostredí si bude s nadšením pochvaľovať každý, kto zavíta do tejto čarokrásnej lokality. Aj vďaka dostupnosti prístavu a širokej palete poskytovaných služieb možno toto miesto odporučiť ako cieľ cesty, či víkendového vyžitia nielen pre jednotlivcov, ale aj pre rodiny s deťmi, či skupinky turistov.
Baťov kanál pri prístave Skalica
Baťov kanál bol pôvodne vybudovaný ako vodná cesta slúžiaca na prepravu lignitu z blízkych Ratíškovíc ležiacich neďaleko Skalice, až do vzdialených Otrokovíc. Táto vodná cesta bola pre potreby prepravy hnedého uhlia využívaná až do roku 1960. V súčasnej dobe predstavuje dĺžka Baťovho kanála od Otrokovíc až po prístav v Skalici dĺžku približne 60 km.
Na rekreačné účely a ako turistická atrakcia sa začal Baťov kanál využívať v 90. rokoch minulého storočia. V súčasnosti tak kanál slúži už iba na lodnú osobnú dopravu s prevahou vyhliadkových plavieb. Možné je jeho splavovanie člnkami, motorovými člnmi, alebo výletnými, či kajutovými loďami. Baťov kanál sa v okolí Skalice tiahne cez nížinnú krajinu s brehmi miestami porastenými bujnou vegetáciou, čo ešte viac zvýrazňuje malebnosť tejto lokality. Za zmienku stojí tiež návšteva technickej pamiatky – Výklopníka, ktorý v súčasnosti slúži ako múzeum a zároveň aj ako vyhliadková veža. Táto nevšedná technická pamiatka sa nachádza na toku Baťovho kanála pri obci Sudoměřice, severne od mesta Skalica. Plavby po Baťovom kanály je možné z územia Slovenska podniknúť z prístavu pri Skalici. Okrem bežných služieb poskytovaných návštevníkom, zabezpečuje prístav tiež plavby loďou s lodivodom, ako i prenájom jednotlivých plavidiel. Táto oblasť je popretkávaná viacerými trasami určených pre cyklistov, takže na svoje si určite prídu aj milovníci
Zaujímavosti Baťovho kanála
Baťov kanál medzi Skalicou a Otrokovicami meria 53 km. Vedie korytom rieky Morava a umelo vybudovanými kanálmi širokými 12 metrov.Výškový rozdiel 18 a pol metra vyrovnáva 13 plavebných komôr, 11 z nich sa ovláda automaticky. Veľkosť lodí je prispôsobená plavebným komorám - 5,3 x 38 m. Stavitelia pri každom premostení kanála mysleli aj na chodcov. Postavili tam betónový chodník s obrubou, čo teraz využívajú aj cyklisti. Na vodnej ceste podplávate 56 mostov, niekde to býva len 2,1 až 2,4 metra nad hladinou. Najčastejšie však 3,3 m, záleží na prietoku vody v rieke. Najnižšie nad hladinou je most v Uherskom Ostrohu.