Židovské múzeum Prešov
Prešovské židovské múzeum vzniklo v r. 1928 ako prvé svojho druhu na Slovensku. Najväčší podiel na jeho budovaní a zhromažďovaní zbierok mal predseda geologickej obce Ing. Eugen Bárkány a dr. Teodor Austerlitz, syn slávneho prešovského rabína. Vďaka nim sa podarilo získať asi 300 predmetov pochádzajúcich zo Slovenska, početné dary zo zahraničia a i. Získali aj zodpovedajúce priestory v tzv. vodnej bašte Kumšt, kde múzeum začalo pôsobiť v r.1931.
Počas vojny bola jeho činnosť zastavená a po vojne o jej obnovenie nebol záujem, pričom zbierky začínali chátrať. Preto E. Bárkány sprostredkoval ich uloženie v Štátnom židovskom múzeu v Prahe, kde sa nachádzali až do rozpadu Česko-slovenska. Zbierka sa na Slovensko vrátila v apríli 1993. Už 25. novembra 1993 bola časť zbierky sprístupnená verejnosti ako Stála expozícia judaík inštalovaná v prešovskej ortodoxnej synagóge. Nachádzajú sa v nej aj dobové predmety z pôvodného židovského múzea. Výnimočnosť zbierky spôsobuje jej zachovanie aj počas holokaustu.
História Židov
História Židov a ich život v minulosti sú v mnohých prípadoch nezávideniahodné. Za svoje práva museli bojovať aj v Prešove. Kedysi toto slobodné kráľovské mesto zakazovalo usadenie akémukoľvek Židovi. Zmenila to až rodina Holländerovcov. Leo Holländer sa v roku 1830 stal prvým predsedom židovskej obce v Prešove. Začal sa boj za rovnoprávnosť Židov v Uhorsku. Po roku 1871 boli v meste dve židovské obce. V súčasnosti tu pôsobí jedna ortodoxná, ktorá ma 50 členov.
Ortodoxná synagóga
Miestom židovských bohoslužieb je Ortodoxná synagóga, ktorá bola postavená v roku 1898 stavebnou firmou Kollacsek a Wirth, je dvojpodlažná budova bez veží. Pomerne strohé neorománsko-maurské fasády skrývajú doslova poklad synagogálnej architektúry. Bohato zdobené interiéry s plne zachovaným inventárom patria k najatraktívnejším židovským pamiatkam na Slovensku. Stavba sa dodnes využíva ako modlitebňa. Na ženskej galérii je inštalovaná tzv. Barkányova zbierka judaík - expozícia Múzea židovskej kultúry. Synagóga je súčasťou hodnotného komplexu židovských komunálnych inštitúcií (modlitebňa, chéder – židovská škola, rabinát, rituálny bitúnok), ktorý od osemdesiatych rokov 19. storočia budovala Ortodoxná obec v priestore za mestskými hradbami