La Strada
PRAŽSKÝ KOMORNÝ BALET
Choreografia: Jiří Bubeníček, choreograf svetovej kvality
Dĺžka predstavenia: 80 minút
Svetová premiéra: 10. marca 2024, Divadlo na Vinohradoch
Strhujúci príbeh o láske a krutosti z cirkusového prostredia podľa rovnomenného filmu Federica Felliniho
„Každá mágia má svoje temné miesto a každé temné miesto vytvára čosi magické.“
„Cirkus je fantastická a očarujúca ríša divov, ktorá priťahuje celé generácie publika. Narodil som sa v cirkusovej rodine a práve toto nádherné prostredie plné fantázie sa tak stalo bezprostrednou súčasťou môjho detstva a mojej duše. Prostredníctvom cirkusu vstupujeme do sveta mágie, ktorý prekypuje vzrušením a dobrodružstvom. Cez smiech a nečakané prekvapenia prináša ľuďom okamihy nádeje a šťastia. Pod trblietavou fasádou sa ale mnohokrát skrýva aj ponurá stránka cirkusu, ktorá odráža drsnú realitu našej spoločnosti.“
La Strada rozpráva príbeh nevinne naivnej, láskavej a dobrosrdečnej Gelsominy, ktorú jej rodina predá hrubému kočovnému cirkusantovi Zampanovi. Rozprávanie sleduje ich búrlivý vzťah počas putovania po Taliansku. Kľukatý chodník príbehu, ktorý sa vinie krajinou, nám približuje ich prepletený vzťah plný skúšok a dramatických momentov a odhaľuje dojemnú cestu Gelsominy, duše plnej láskavosti a lásky, k hrubému Zampanovi. Ďalšia rovina príbehu La Strada, tragický koniec Gelsominy, slúži ako dojemný katalyzátor, ktorý odkrýva hĺbku Zampanových citov. Rozprávanie sa tak mení na emočnú sondu do Zampanovej duše a osobnosti nezmazateľne zasiahnutých vplyvom, ktorý na ňom Gelsomina zanechala.
La Strada je dojemný, tragický príbeh o láske, krutosti a osobnej premene.
Jiří Bubeníček je český tanečník a choreograf.
Jeho jednovaječným dvojčaťom je tanečník Otto Bubeníček.
Narodil sa v roku 1974 do cirkusovej rodiny v poľskom Lubine, kde vystupoval ich cirkus. Počas tréningu na cirkusovom učilišti si oboch bratov všimla profesorka z konzervatória a nasmerovala ich k baletu. V roku 1993 doštudoval Tanečné konzervatórium v Prahe, potom odišiel do Hamburskej štátnej opery, kde sa o dva roky neskôr stal sólistom. Od roku 1999 sa venuje aj choreografii. V roku 2006 odišiel do Semperoper v Drážďanoch, kde pôsobí na poste prvého sólistu baletu a ako choreograf. V roku 2019 pripravil choreografiu na baletnú adaptáciu Procesu, ktorú uviedol súbor Kráľovského švédskeho baletu na scéne Kráľovskej švédskej opery v Štokholme.
Ocenenia: Prix de Lausanne (1992)
Cena Benois de la danse (2002) za úlohu Armanda Duvala v Dáme s kaméliami
2. cena na medzinárodnej baletnej súťaži vo Varne za choreografiu Made on Earth na hudbu Christiana Zehndera (2002)
Cena Mary Wigmanovej (2013)
Cena Gratias Agit za šírenie dobrého mena Českej republiky vo svete (2016/